fredag 14 mars 2008

Schlagerdeg

Schlageryran på melodifestivalen tilltar och alla bloggar om schlager. Min favorit är tvillingparet. Det var skön 80 -talsfunkydiscofeeling över det hela. Men jag funderar mer på en annan sak än musiken i detta sammanhang:

I Göteborg i den första deltävlingen sade de att de hade fått in över 600 000 samtal. Dessa kostade 9 kr att ringa (eller 9.90 - jag minns ej). Sedan tackade man den generösa tv-publiken för man hade fått in över 1,5 miljoner kronor till Radiohjälpen. Enligt den finska matematiken är 9 x 600 000 (jag har avrundat neråt) 5,4 miljoner kr. Så vi ringde in deg för SVT motsvarande 4 mille extra den kvällen. Och den kvällen var deltagandet lågt, sedan har det bara ökat. Senast i Kiruna var det rekordmånga som ringde - SVT tjänade 8 mille minst.

Slutsatser och frågor:
- Har man budgeterat för Schlageruttagningen alls eller är det nettofinansierat med våra samtal till SVT?
- Vad skulle hända om vi inte ringde?
- Varför redovisas detta inte?

För det hela landar ju i frågan: varför ska man betala tv-licens om vi sedan ska finansiera programmen genom våra telefonsamtal?