fredag 12 juni 2009

Näthat och asociala medier knäcker allt fler - Birro och NIN i tur

Marcus Birro - känd debattör och poet - är en av de senaste kändisarna att sluta blogga och istället diskutera anonymt näthat. Och idag kommer information om att Nine Inch Nails Trent som varit en av de första att använda sociala medier i sin marknadsföring ska lägga ned allt var sociala medier är. Han orkar inte med att "idioter regerar".

Gissa på skala ett till tio hur mycket jag håller med!? Rätt: 100.

Ni som följt mig vet ju att jag hamnade i tänderna på en mycket systematisk och organiserad hatkampanj som sedan spred som löpeld och utan kontroll: och de som tuttade på och drev på var alla duktiga på internet och nätkommunikation; de visste exakt vad de gjorde. Därför är det otroligt viktigt att diskutera huruvida det är okej att spy galla anonymt - för bakom kulissen finns ofta folk som vet exakt vad de gör och varför. Och syftet är inte att främja debatten utan tvärtom - få tyst på obekväma röster. I mitt fall var det min fokusering på att efterfrågan på sexköp är det som länkar ihop prostitution och trafficking och därmed kan man inte behandla dessa frågor separat. Stormarna utnyttjas sedan på två sätt - dels i sakfrågan för att tysta motargument, och dels av puckon som vill bara få trafik på sina sidor och därmed länkar som galningar och lägger sig i allt som inte kan något om, och helst genom klatschiga rubriker som får sökmotorerna storkna.

Läs mer om bloggstormen i Tag this, Google! här.