torsdag 18 juni 2009

Dags att ta IRL - trevlig midsommar!

Torsdagens uppdrag var att få iväg företagets nyhetsbrev. När allt var skrivet kom jag på att vi skulle ju ha en bild på våra nya t-shirts som vi ska ha på oss i Almedalen. Det slutade med att jag fick själv ställa mig som modell tillsammans med en kollega som fick stå ryggen mot kameran...

Sedan avslutade jag massor av pappersarbete, tog en skutt till Altzheimersföreningen för att diskutera webbsidor och därifrån ett kliv till Socialhögskolan där en fildoktorvän utvecklar tankar kring olika sociala ackrediteringssystem för att kvalitetssäkra socialt arbete bättre. Modellen kommer från USA och är utvecklad av det civila samhället. Frågan är vad som händer här hos oss om det blir myndigheterna som ska utveckla modellen vidare. Det blir liksom "vi myndigheter bestämmer vem som får ackreditering och verktygen för att granska oss myndigheter...".

Mitt i alltihop ringde Second-Opinion och berättade att de ville lyfta min artikel som redaktionens val. Så kul! Dessutom är det lite ödets ironi att en artikel med begreppet "anonyma källor" av mig lyfts.

Men för klarhetens skull betonar jag att det är just källor som man diskuterar här, alltså inte reportrar, bloggare, skribenter eller lobbare/aktivister. Den logik som domstolsfrågan i Finland handlar om innebär att det finns en källa och sedan en journalist/reporter som för vidare budskapet. Det är alltså inte fråga om att använda sig själv som källa här.

Nu är det dags att stänga datorn, men vi hörs på måndag. Ta det nu lugnt på midsommar så man slipper läsa bodycount på löpsedlarna på söndag.

Hyvää Juhannusta!