lördag 12 april 2008

Ronge och Chiló Stegö

Jag tog det överfulla Öresundståget till soliga Göteborg igår för att lyssna på intressanta semianrieföredrag på Gäv 08. DN-journalisten Peter Bratt som avslöjade såväl IB och sedan Geijer-affären med de prostituerade var fascinerande att lyssna på. Vilken journalist, vilken gärning, vilket liv! Han fick ju som bekant sitta i fängelse för avslöjandet - som dock till stora del har tillskrivit Jag Guillou, och få känner till att det vara Bratt som var först på detta. Därefter lyssnade jag på min f d kollega och min vän Ann-Nina Finne som berättar hur International Media Support i Danmark jobbar med att lära journalistik enligt vår standard i länder som är vana med ofri press och propaganda - såsom Mellanöstern. Och på kvällen var det debatt med Janne Josefsson, Cecilia Chiló Stegö och Paul Ronge om journalistik vs. pr-byråer och informatörer. Verkligen intressant och upplyftande! Synd att det inte gick ut på tv till alla - ärligheten i dessa slutna debatter är slående. Och på kvällen var det fest och mingel - med ansikten kända från TV överallt. Nu går jag och lyssnar på Aschberg och sedan producenter från BBC.

Jag tog en del bilder, men glömde kamerasladden hemma - ni får se dem senare.