måndag 7 april 2008

EU: Mobilsamtal ok på flyget

EU har idag bestämt att det ska bli tillåtet att prata i mobilen när man flyger. Det har hänt mig länge sen att någon av mina mobiler har glömts på i väskan när jag flygit och förskräckt har jag upptäckt det senare. När jag och dottern hade var sin mobiltelefon i vår bil på hyllan under bilradion - som tappade alla kanaler hela tiden - tills vi kom på att det var våra mobiler som störde signalen och tog ut dem och störningen slutade, då förstod jag problemet med mobiler i flygplan. Personligen tycker jag utan tvekan att det vore bättre att ta bort vätskerestriktionen, nu får folk slänga både shampoflaskor och dyra medicinska krämer för att burken rymmer mer än 200 cl. Eller så bör man ha en mini-incheckning för enstaka krämburkar så man inte behöver checka in dem bland alla stora väskor. By the way - gäller mobil-okej bara i europeiskt luftrum?