måndag 7 april 2008

Amalgam omtvistat igen

Jag tog ut allt amalgam från min mun 2002 när vi bodde i Tyskland. Under en gång borrades alla gamla fyllningar från underkäk och det gjordes gipsmodeller på mina tänder. En vecka senare borrades alla gamla fyllningar i överkäken ut och samma procedur följde som med underkäken. Sedan fylldes hålen i underkäken med medicinsk guld (utan andra tungmetaller). Och åter en vecka senare fick jag fyllningarna i överkäken. Orsaken till denna ingrepp var inte tyskarnas intresse att borra i tänderna, utan att jag kom på två veckor innan vi skulle flytta att min försäkring täckte även för tandläkaringrepp och materialet upp till 80 %. Så det blev brådis.
Jag har dock varit nöjd, har tappat en fyllning sedan dess och det är fixat. Men jag kan inte utan tvekan avgöra om jag skulle haft mer psoriasis på grund av amalgam eller inte, om jag inte gjort ingreppet. Men jag och morgonstund har i alla fall guld i mun! Foto: JPA