torsdag 5 februari 2009

Varumärkesproblematik

Bryskt vaknande blev det imorse för många när man fick höra en inspelning inifrån pikébussen i Rosengård. Det är tre poliser som talar nedsättande om ungdomar i Rosengården i samband med kravallerna.

Hur kom filmen till medier? Jo, den var bevismaterial i tingsrätten. Inte mot poliser utan mot kravallungdomar! Så poliserna i Malmö har gått igenom materialet, åklagaren måste ha tittat på den, och alla har tyckt att det är ypperligt material som visar hur ungdomar kastar stenar och springer.

Reparationen av varumärket måste alltså bli en djuplodande värdegrundsprocess istället för punktinsatser om man vill lyckas i längden. Varumärket betyder känslor och relationer. Kanske bör man skapa en omvänd statistik - att räkna på ickebrott istället för brott; räkna på lyckade relationer med ungdomar och därmed antalet brott som inte blir gjorda - och ha det som grund för dokumentering och måluppfyllelse. Det krävs helt enkelt ett nytt approach för att nå ut till Rosengård.


Kronprinsessan Victoria skulle kunna berätta mer om hur man talar med rosengårdare. (Foto: Johanna Parikka Altenstedt, 2008)