söndag 1 februari 2009

En litterär helg

I fredags var jag ute med förläggaren Pelle. En förtjusande ung man och roligt hade vi. Förlagsvärlden verkar rätt speciell. Jag kom på också några nya bokidéer...I lördags träffade jag sedan ett gäng gamla rävar - mina läsare. Jag skakade som ett asplöv när jag skulle förläsa för dem - vad skulle jag kunna säga sådant som de inte kunde?!

Det visade sig att det hela blev mycket lyckad för alla visste inte så mycket ändå, och blev intresserade. Jag pustade ut efteråt. Träffade också någon som kände någon som jag hade haft kontakt med och helt plötsligt slöts cirkeln - det är väl så universum fungerar. Möten som för missionen vidare.

Har även träffat en gammal släkting i Järfälla, samt Camilla så klart. Hon måste vara Sveriges bästa blogg- och forumanalytiker. Och nu är jag hos Nina och pratar om allt mellan himmel och jord.

Sedan hem - d v s Skåne. Det är hem just nu. Det känns så.

Boktips:

Kaa Enebergs böcker om Kirunasvenskar och andra svenskar som emigrerade på 30-talet till Sovjet och hamnade på gulager, många avrättades men en del kom hem, men hur deras berättelser än idag tystas.

Krampen om de åtta läger som Sverige hade ryssarna internerade under kriget. Ska komma berätta mer sen när jag läst böckerna själv.