onsdag 23 juli 2008

Youth For Understanding

1980 - 81 åkte jag som utbytesstudent till Ann Arbor i Michigan, USA. Vi har 30 ungdomar från samma skola i Åbo (TSYK) som åkte över det året genom olika organisationer. I USA fick jag ett otroligt år som har definitivt präglat mig på olika sätt och gör det än idag. Min bästis där blev Carina från Sverige - och gissa vad - hon är på väg hit just nu idag. Vi har hållit vänskapen alla dessa år! Och jag har hälsat på värdfamiljen senast två år sedan; och de har varit många gånger över i Europa och hälsat på oss. Året var förstås komplicerat också, och jag bytte familj en gång som så många gör. En som trivdes jättebra var min danska kompis, som plinkade gitarr, skakade sitt burriga hår och rökte (allt möjligt) och drömde om att bli en stjärna. Han heter Thomas Helmig och är idag en av Danmarks största stjärnor och producenter, varit gift med Sös Fenger och producerat bl a "Den jag älskar" en gång i tiden!

Idag blev det klart att en tjej från Österrike ska bli utbytesstudent hos oss. Det känns jättehärligt att kunna öppna dörrarna och låta en ny förväntansfull ungdom få ta del av vårt liv, vår kultur och vår familj - och ge lite tillbaka av det som man själv fick.