torsdag 15 maj 2008

Tåget var liksom inte alternativet

Jag tog mitt ansvar och istället för bil tog jag tåget till Göteborg idag. Tuff tuff med Öresundståget som avgick 06.22. Det skulle ta tre timmar för på vissa ställen kör tåget typ 30 km i timmen. Men det är ju miljövänligt. Jobbet bokade biljetten t o r samma dag, och jag ville ha första klass för att kunna ha internet, tidningar och kaffeserveringen, som annars funkar dåligt på Öresundstågen.

Vad fick jag:
- ingen internet - men konduktören skrev på biljetten att "Vi har inte internet på Öresundstågen" för att jag ska kunna lägga typ åtta arbetstimmar med SJ för att få tillbaka pengarna. Varför i h-e säljer man då internet (jag har en separat biljett med kod och t o m moms tar man för internet på tåget!)? Inom aktiemarknaden åker man i fängelse om man säljer något man inte har. Tänk på det, SJ!
- Inget kaffe - det kom upp en kaffevagn till tåget klockan 08.00 och den kom inte till första klassen förrän 08.45 d v s en halvtimme innan vi var framme. Och då var alla frallar slut! Annars ska ju kaffe ingå i priset.
- Hemvägen: andra klassen - en hel skolklass på 12 år i samma vagn - på väg hem från Liseberg. Fel i bokningen, jag fick ingen plats i första klass trots biljetten och priset.

Så tyvärr, det blir bil framöver till Götet.