söndag 12 oktober 2008

Konserter att minnas

Jag har sett några band under mitt liv. Nu när AC/DC kommer till Sverige igen kom jag plötsligt ihåg att jag såg dem ju 1981 i Detroit. Jag tror det var Back in Black -turnéen. Min kompis Bev har gått samma skola med dom, jag tror de spelade på skolfester. Det var en röjig konsert i alla fall. Jag såg även REO Speedwagon, Van Halen och the Cars i Detroit det året.

Och sedan finns det konserter som man minns för man missade dem. Jag hade biljetter till Led Zeppelins avskedsturnering 1980 men trummisen dog. Å andra sidan hade jag lyckats få tag i Bob Marley -biljetter till Detroit, så det var lite plåster på såret. Hade faktiskt svårt att hitta en kompis som skulle följa med för 1980 var inte reggae någon hit i USA och verkligen inte i Detroit - the city of hard rock. Några dagar innan konserten kom nyheten: Bob Marley låg på ett sjukhus i Tyskland och hela turnéen var inställd. Det må vara gött att röka braja som Marley gjorde men det kortade nog hans liv också, och mannen hade en hel del kvar att ge när han dog i sin lugncancer. I Sverige missade jag Radiohead i Stockholm 97 eller 98 tror jag det var. Fick ingen barnvakt mitt i veckan - hade biljetter.

Fler band som jag såg i USA var kanadensiska the Hearts (som gjorde låtar som Roxette senare kopierade ganska duktikt), samt Rush.

Andra konserter som jag särskilt minns: Finland: Hanoi Rocks, Clash, Apulanta, Uriah Heep, HURRIGANES SÅ KLART (i Åbo konserthus) med ALBERT JÄRVINEN; Uriah Heep, Pelle Miljoona, Eppu Normaali, HIM; The Rasmus, Anssi Kela, Wigwam, Sielun veljet (Siekkarit), Popeda, och alla andra inhemska och utländska band som jag sett på hemmaplan vid Ruisrock - Europas näst äldsta rockfestival efter Roskilde.

I Sverige:
Bruce Springsteen i Göteborg 9/6 1985, på Ullevi med E-street Band med Clarence Clemonce och Steven Van Zandt, ABBA (I Stockholm 1979 tror jag det var - bilder finns någonstans), David Bowie + Iggy Pop i Göteborg, Santana i Göteborg, Warren Zevon i Lund, Katarina and the Waves i Lund, Pistepirkko i Lund, Kent i Stockholm ett antal gånger, Nationalteater i Stockholm (40-års present av dottern!), Tom Petty and the Hartbreakers, Wiehe & Björn Afzelius, Justin Timberlake i Stockholm, samt så klart en del opera på Kungliga Operan i Stockholm.

I Danmark: REM och Bo Kaspers orkester på Vega i Köpenhamn. U2 på Roskilde 1982 (Well, såg väl inte så mycket, var långt ifrån) Jag har också hört den danska superstjärnan Thomas Helmig många gånger - för vi var kompisar i USA och han plinkade alltid sin gitarr och sjöng och sade att en dag ska han bli en superstjärna. Det blev han ju! Sedan har jag sett och intervjuat Sort Sol, samt Disneyland After Dark innan de blev DAD på grund av varumärkestvist med Disney.

Jag har säkert glömt något här. Men konserter som jag skulle vilja se framöver är:
1) Totenhosen (Tysklands häftigaste RockBand som började samtidigt med Ebba Grön och håller på än - utsålt överallt hela tiden, super coola)
2) Pink
3) Red Hot Chilly Peppers
4) Cake
5) Radiohead
6) Gasolin