lördag 7 juni 2008

Juridik eller?

En kompis berättade att en kompis till henne hade fått bort länkar som förtalade henne från internet. Hon förmedlade kontakten till sin kompis. Som visade sig vara avtalsjurist till yrket. Vi pratade lite via Facebook om bloggdrevet som jag hamnat i och sedan lovade hon kolla med sin kompis som jobbar på Google vad man kan göra. Jag sade till henne (vid Facebook) att jag är beredd att betala för riktig juridisk hjälp i fall man kan göra något t ex mog Google. Typ stämma dem för distribuering av förtal. Detta var i julas någon gång. Juristkompisen fick en bunt utskrift från nätet där jag high-lightat förtalen för att hon kunde kolla om det var förtal. Det dröjde och djöjde. Nu hade jag under tiden pratat med en juridiklärare vid universitet som säger att det finns förtalsprejudikat från 90 -talet som gäller nätet. Att det är inte ok att skriva / distribuera förtal på nätet. Och jag talade med en känd jurist som haft hand om förtalsfall innan, han var intresserade och lyssnade också. Sedan återkom avtalsjuristen till mig - hon skulle vara i tjänst i Malmö och hann äta lunch med mig. Jag betalade lunchen från egen ficka. Hon tog kvittot. Och hennes råd var att jag skulle skriva mer i medier om min situation för juridiskt kunde man inte göra något.

Nu fick jag via Facebook meddelande av henne att hon vill skicka mig räkning för sitt arbete för mig. Vi har icke skrivit något på papper, hon är inte mitt ombud och vi har ej kommit överens om något uppdrag. Hon företog sig kolla med sin kompis på Google. (Och nu har hon alltså avslöjat mig till dem - i fall jag skulle ta striden har de ju hunnit förbereda sig över ett halvt år...).

Jag fattar inte - jag vet att avtal ska vara reglerat och att BÅDA PARTER FATTAR ATT AVTALET HAR INGÅTTS OCH VAD DET INNEHÅLLER även om jag känner till att muntliga avtal gäller. Vad säger Advokatförbundet?