lördag 5 september 2009

Allt fler vill bli lyckliga

Är du lycklig? Jag är för det mesta, utom när jag är för stressad. Annars är jag nöjd med var jag är i livet. Det beror nog mycket på att man dels blir tacksam över det man har, att man vågar comitta och bestämma sig att det här är mitt liv och leva det - utan att tänka på allt man skulle kunna eller borde ha gjort - och att man lär sig hantera det man kan påverka och släppa det man inte kan. Leva i nuet helt enkelt. Det går att lära sig.

Den här lilla boken Lyckoformeln av tysken Stefan Klein förklarar det hela väldigt bra för värsta lyckoskeptikern eftersom den sammanställer mycket av den senaste forskningen.

Johan Norberg, den stora kapitalisten, har också nu upptäckt att livet handlar om mer än tillväxt och ekonomi. Att livet ska ha en mening i grunden. Han har nu skrivit en bok om att lyckan är mer sättet att resa än en plats.

Och i Finland doktorerade en forskare ett antal om sedan vad som är lycklig barndom.

Just nu är jag lycklig. Sitter i min Nalle Puh -pyjamas på sängen och skriver, har morgonkaffe i en Muminmammakopp. Bredvid sitter maken och dricker sitt kaffe ur Muminkopp och mellan benen ligger hunden och snarkar. Barnen sover än. Det är morgon och dagen kräver ingenting av oss egentligen.

Det senaste kan du nu följa i www.lyckobloggen.se.