måndag 25 augusti 2008

Johannas apfelschorle

Det här receptet på en enkel äppeldricka fick jag över 20 år sedan av våra tyska grannar i Höör. Jag förlorar den regelbundet men min vän Bev har den kvar (fått av mig 20 år sedan) och hon kopierar om den till mig varje år. Så idag var det dags: egna äpplen från Bålsta blandade med skånska som jag plockar på en ödetomt.
5-6 liter äppelbitar med skal (skär bara äpplen i bitar och ta ut dåliga delar). 6 liter svalnat kokt vatten med en matsked citronsyra och en matsked natriumbenzoat i (finns vid kryddhyllan i affären)
Blanda vattnet och syrorna och slå över äppelbitarna. Låt stå tre dygn och rör om då och då. Slå bort äpplen.
Rör in 5 dl socker och häll drickat i flaskor. Förvara ytterligare 1-2 dagar i svalt och voilá du har en bubblande god äppeldricka för att släcka törsten med. Håller dessutom länge och är ett bra sätt att ta vara på massa äpplen om man inte orkar baka paj eller göra mos.