tisdag 17 november 2009

Vansinnig pedagogik på Sydskånska gymnasiet i Ystad

Jag blir så frustrerad när jag läser om det vansinniga experimentet Språkvärlden i Ystad. Tydligen ska elever lägga sina scheman och lära sig själva, och lärare har inte ens rätt språkkompetens att undervisa! Det måste bli stopp på att experimentera med vår framtid - ungdomar som inte får rätt skolning och rätta möjligheter att ta examen kan ju inte skapa den framtid som vi alla hoppas. Vem ger rektorer rätten att experimentera? Björklund har rätt i att skolan måste förstatligas igen.

Några år sedan hade jag några medieelever från Sydskånska gymnasiet som praktikanter hos mig på Länsstyrelsen i Skåne. De gjorde en helt fantastisk film och sång om miljömålen och intervjuade landshövdingen i den. Begåvade, trevliga och kunniga var de. Jag kan inte förstå att man vill trixa med deras framtid. Har inte vi råd att ge barnen utbildning?

Om det stämmer som det står i läsarkommentarer att skolan försökt stänga ut politiker som velat prata om detta, om det är så att tystnade råder, så att Facebook blev enda utvägen för elever att få ut sitt budskap - om man kör över elever, lärare, föräldrar - då är det något som är fishy. Någon har en dold agenda. Bra att YA gräver i detta.