måndag 20 juli 2009

Enkla frågor om svininfluensan / den nya influensan A(H1N1) som ingen kan svara på

Kan man mäta antikroppar efter en influensasjukdom i blodet och hur snart? Det vill säga kan man efteråt konstatera att någon haft A(H1N1)? Blir man immun i så fall? Kan man slippa vaccinet?

Dessa enkla frågor om den nya influensan, svininfluensan A(H1N1) kan ingen svara på. Jag har kollat på tidningsartiklar, jag har läst på på krisinformation.se, på internationella webbar, på läkarwebbar. Jag har ringt och frågat...

Men nu har en trevlig dam på 020-202020 sjukvårdsinfo lovat försöka få fram svaren. För de behöver dessa också. Jag rapporterar när jag får svaren.

För övrigt mår vi bra, det känns som om det var en förkylning, och febern var inte så hög, men det har varit mer envist än vanligt, och kombinerat med muskelvärk och mycket huvudont. Läs mer om svininfluensadebatten här.