fredag 23 januari 2009

Olmert = Saddam?

Jag körde bil mitt i Malmö och lyssnade i fredagsrusningen på P1 Studio ett. Det var inslag med radiokorren som tagit sig in i Gaza. Hon hade varit på sjukhuset och levererade en mycket djup och berörande rapport om allt som hänt palestinier under Israeliska attacken. De vita fosforattackerna har nog gått förbi oss rätt rejält, men hon fick se frätskador och prata med folk mitt i attackerna:

"Det var rökigt och jag såg inte mina barn, men jag hörde dem skrika att de brinner, och när jag kom fram till det minsta såg jag honom bara smälta ihjäl"

"Det kom ett barn hit till sjukhuset med en skada i huvudet, som ett sår. Efter ett tag började det komma rök ur skadan och barnet dog:"

Då kom jag på att jag såg på nyheter hur FN var vansinnigt arg över att Israel hade bombat matförrådet i Gaza. Vad var det nu han från FN sade..."det brinner och det går inte att släcka med vatten för det är fosforbomber..."

Plötsligt minns jag hur Saddam Hussein gasade ihjäl kurder i norra Irak. Vi fick se bilder på döda kroppar av civila människor över allt. Mammor som försökt skydda sina barn...

Om nu Israel ska stoppa Hamas och vet var de håller hus - varför räcker det inte med att bomba med vanliga bomber? Varför bombar man med vit fosfor mitt i bebyggelsen? De enda svaren jag kan komma på är att det handlar om att testa vapen på civila samtidigt som man passar på att göra allt för att utrota Hamas innan Obama hinner ta över.

I mina ögon är israeler lika skamliga som Saddam var när han gasade civila. Man bombar inte vit fosfor där man vet det finns oskyldiga barn. Snacka om terrorplantskola - alla de som inte dog av fosfor. Och snacka om varumärkesförlust - Israels oskuldsfullhet börjar kännas som långt borta just nu. Terror är terror.