Mona Sahlin har tagit har har tagit hjälp av Barak Obamas pr-chef och strateg Thomas Gensemer. Det är tänkt att amerikanen hjälper även Mona till segern med hjälp av sociala medier.
Det finns bara en skillnad mellan Sahlin och Obama, den senare är utbildad advokat och universitetslärare. Mona Sahlin har gymnasieutbildning och inga akademiska poäng.
Som varumärkeskonsult vill man ju tro på en viktig regel: utan ett äkta innehåll och kärnvärden är det svårt att bygga upp ett bestående varumärke och kommunicera ut det. I Monas fall kommer det bli mycket svårt eftersom hon vet inte vad hon tycker i många frågor och än mindre kan analysera det komplexa samhället själv utan är helt beroende av duktiga medarbetare. Hur ska alla anhängare ute på webben kunna kämpa för någon som inte riktigt kan bestämma sig och när hon gör det kan inte påvisa en samhällsvetenskaplig analys - som Obama gjorde varje gång. Det var ju hans kunskaper som fick människor att lita på honom.
Men med tanke på att LO-Vanja ny förstört varumärket LO genom att ha suttit i AMF-styrelsen och tagit beslut om tiomiljonkronorsklasspensioner för f d vd:ar blir amerikanens uppgift ännu tuffare. Räkna bort LO-Vanja som bra medialt stöd för Mona.
Thomas Gür kan nog slappna av.